Werken op maat vanuit goesting en intrinsieke motivatie (= WILLEN)
Iedereen binnen een lokaal bestuur heeft een kwaliteitskader (poster en werkboek) op maat. Bedoeling is dat iedereen met dit materiaal op maat en in eigen tempo aan de slag gaat, vanuit intrinsieke motivatie (= WILLEN-verhaal), vanuit eigen inzichten, mogelijkheden, doelstellingen en prioriteiten. Op die manier wordt een niet te stuiten duurzame permanente verbeterdynamiek van onderuit in de organisatie gecreëerd.
Elk lokaal bestuur en alle onderliggende diensten hebben 1001 manieren om met de aangereikte kwaliteitskaders en werkmateriaal aan de slag te gaan. Belangrijk is dat het toepassen van het kwaliteitskader iets concreets en bruikbaars oplevert, waarmee een dienst aan de slag kan. Elke dienst moet vertrekken vanuit haar eigen context, problematieken, uitdagingen en prioriteiten. Vervolgens kan ze kijken op welke manier het kwaliteitskader kan bijdragen om een grondige analyse ervan te maken en om tot de juiste antwoorden, verbeteringen, optimalisaties en bijsturingen te komen.
Door het kwaliteitskader op deze manier te bekijken en te gebruiken, zorgt een dienst ervoor dat het een bruikbaar, werkbaar en wendbaar middel wordt om stapsgewijs, gericht, op maat en vanuit een intrinsieke motivatie permanent te verbeteren op het vlak van beleid, werking en dienstverlening.
Het gebruik van het kwaliteitskader mag voor een dienst in geen geval een doel op zich zijn, maar integendeel een middel om stapsgewijs, gericht, op maat en vanuit een intrinsieke motivatie te werken aan permanente verbetering. Het moet goesting geven, een meerwaarde zijn en tot iets leiden, namelijk concrete aantoonbare verbeteringen in beleid, werking, dienstverlening en aanbod.