Limburgs regionetwerk vrije tijd – Een verhaal van organisatiebeheersing én continu verbeteren

Wat?
TnU-Connect organiseert een Limburgs regionetwerk vrije tijd bestaande uit 3 netwerksessies per werkjaar. Dit Limburgs regionetwerk vrije tijd wil een meerwaarde betekenen voor elke vrijetijdsprofessional door de extra kennis, ervaringen en contacten die eruit voortkomen. Concreet zal er binnen het regionetwerk vrije tijd gewerkt worden met 6 werktafels:
Werktafel “vrije tijd” voor de vrijetijdscoördinatoren of diensthoofden vrije tijd
Werktafel “sport” voor diensthoofden, deskundigen en medewerkers sport
Werktafel “jeugd” voor diensthoofden, deskundigen en medewerkers jeugd
Werktafel “cultuur” voor diensthoofden, deskundigen en medewerkers cultuur, verantwoordelijken en medewerkers van cultuurcentra (gemeenschapscentra)
Werktafel “bibliotheken” voor diensthoofden, deskundigen en medewerkers bibliotheek
Werktafel “toerisme” voor diensthoofden, deskundigen en medewerkers toerisme

Het Limburgs regionetwerk vrije tijd wil elke vrijetijdsprofessional ondersteunen bij het toepassen en implementeren van de essenties van organisatiebeheersing, kwaliteit en continu verbeteren binnen hun dagelijkse praktijk/werking/dienstverlening/aanbod. Het regionetwerk geeft daarbij invulling aan de eisen en verwachtingen van Audit Vlaanderen met betrekking tot organisatiebeheersing. Maar belangrijker nog, het regionetwerk nodigt elke vrijetijdsprofessional uit om op een positieve, concrete, haalbare en realistische manier aan de slag te gaan rond organisatiebeheersing, kwaliteit en continu verbeteren, iedereen op eigen tempo, op maat en vertrekkende vanuit eigen inzichten, mogelijkheden, doelstellingen en prioriteiten.

Elke vrijetijdsprofessional wordt uitgenodigd om de krachten te bundelen, te delen, te netwerken en vooral samen te werken in hun streven naar een professionele en kwalitatieve werking, dienstverlening, aanbod en beleid.

 

Wie?
Alle vrijetijdsprofessionals (alle leidinggevenden, deskundigen en medewerkers van vrijetijdsdiensten van lokale besturen) – vrijetijdscoördinatoren die het domein vrije tijd coördineren binnen lokale besturen
Alle sportprofessionals (alle leidinggevenden, deskundigen en medewerkers van sportdiensten van lokale besturen) – sportfunctionarissen
Alle jeugdprofessionals (alle leidinggevenden, deskundigen en medewerkers van jeugddiensten van lokale besturen)
Alle cultuurprofessionals (alle leidinggevenden, deskundigen en medewerkers van cultuurdiensten en -centra van lokale besturen)
Alle bibliotheekprofessionals (alle leidinggevenden, deskundigen en medewerkers van bibliotheken van lokale besturen) – (hoofd)bibliothecarissen
Alle toeristische professionals (alle leidinggevenden, deskundigen en medewerkers van diensten toerisme van lokale besturen) – verantwoordelijken en/of medewerkers van de toeristische diensten van lokale besturen

 

Programma & aanpak?
In de eerste sessie van het regionetwerk vrije tijd willen we elke vrijetijdsprofessional, per werktafel, laten kennismaken met een concreet kwaliteitskader op maat van zijn/haar dienst of domein. Elke vrijetijdsprofessional wordt op hoofdlijnen doorheen zijn/haar kwaliteitskader begeleid en krijgt daarbij de kans om op een speelse, laagdrempelige en interactieve manier, aan de hand van een poster en kleurenstickers, een nulmeting uit te voeren en aan te geven waar sterktes, zwaktes, groei- en verbeterpunten liggen binnen zijn/haar praktijk/werking/dienstverlening/aanbod. Verder zullen er op basis hiervan ook meerdere gespreksrondes, per werktafel, georganiseerd worden, waarbij elke vrijetijdsprofessional de kans krijgt om:
➢ zaken met collega’s van andere besturen te delen en uit te wisselen
➢ met collega’s van andere besturen actief en gericht in gesprek te gaan
➢ collega’s van andere besturen te bevragen en te inspireren

Verder zullen er tijdens deze eerste sessie ook al een aantal inleidende oefeningen rond organisatiebeheersing en kwaliteit van werking/dienstverlening/aanbod geïnitieerd worden waarrond, per werktafel, moet samengewerkt worden en waarop (opnieuw per werktafel) zal verder gewerkt worden tijdens de opeenvolgende netwerksessies van het regionetwerk vrije tijd.

Na afloop van de eerste netwerksessie bepalen de leden van het regionetwerk, per werktafel, de prioritaire onderwerpen en dus de agenda van de volgende 2 netwerksessies van de eerste jaargang.

Het regionetwerk vrije tijd wil dus meer zijn dan zomaar een ‘gewoon’ netwerk, het wil elke vrijetijdsprofessional prikkelen, motiveren, concreet en stapsgewijs ondersteunen bij het concreet toepassen van de essenties van organisatiebeheersing en kwaliteit binnen hun domein, dienst, werking, aanbod en dienstverlening, niet vanuit de theorie, maar vanuit hun eigen taal, praktijk en vakjargon. Daarom gaan we in het regionetwerk, per werktafel, ook concreet en actief aan de slag met het materiaal van Audit Vlaanderen (leidraad, globale rapporten en controleprogramma’s), een specifiek kwaliteitskader op maat van ieder zijn/haar dienst of domein (= per werktafel) en ander beschikbaar instrumentarium van lokale besturen zelf. We gebruiken daarbij steeds haalbare methodieken en gereedschap om tot tastbare resultaten te komen die bruikbaar en implementeerbaar zijn in jouw praktijk/werking/dienstverlening/aanbod. De aanpak tijdens de sessies is interactief
met, per werktafel, ook de nodige opdrachten en oefeningen gericht op concrete uitwerkingen.

Het regionetwerk vraagt een zeker engagement van de deelnemende vrijetijdsprofessionals om tijdens de sessies en tussentijds actief aan de slag te gaan en mee te werken, zodat er concrete stappen vooruit kunnen gezet worden.

Het Limburgs regionetwerk vrije tijd wil de vrijetijdsprofessionals niet alleen geregeld fysiek samenbrengen, maar ook via een digitaal platform, waarbij ze tussentijds met elkaar kunnen communiceren, delen, uitwisselen en samen werken, met als doel een (h)echte actieve community te vormen en elkaar te helpen, te inspireren en te versterken.

 

Waar en wanneer?
De netwerksessies van het Limburgs regionetwerk vrije tijd zullen plaatsvinden in het Provinciaal Natuurcentrum te Bokrijk (Genk), Craenevenne 86, 3600 Genk
➢ Dag 1: donderdag 10 november 2022 van 9u00 tot 16u00 (in zaal ‘onder de blote hemel’)
➢ Dag 2: donderdag 2 maart 2023 van 9u00 tot 16u00 (in zaal ‘onder de blote hemel’)
➢ Dag 3: donderdag 22 juni 2023 van 9u00 tot 16u00 (in zaal ‘onder de blote hemel’)

 

Deelnameprijs?
450 euro (excl. BTW) per deelnemer voor het geheel van de 3 netwerksessies.

 

Begeleiding?
Ruud Bourmanne, TnU-Connect

 

Inschrijven?
Inschrijven doe je per e-mail aan Ruud Bourmanne: ruud.bourmanne@tnu-connect.be
Vermeld duidelijk: 1) de naam van de deelnemer; 2) de werktafel waaraan hij/zij zal deelnemen; 3) het bestelbonnummer en 4) het mailadres waarnaar de factuur mag worden gemaild.

 

Organisatie?
Het Limburgs regionetwerk vrije tijd is een initiatief van TnU-Connect

Datum

10 nov 2022 - 22 jun 2023
Verlopen!

Tijd

09:00 - 16:00
QR code