Limburgs regionetwerk aankopen en overheidsopdrachten – Een verhaal van organisatiebeheersing én continu verbeteren
Wat?
TnU-Connect organiseert een Limburgs regionetwerk aankopen en overheidsopdrachten bestaande uit 3 netwerksessies per werkjaar. Dit Limburgs regionetwerk aankopen en overheidsopdrachten wil een meerwaarde betekenen voor elke aankoopprofessional door de extra kennis, ervaringen en contacten die eruit voortkomen. Bedoeling is om echt te focussen op de onderwerpen die jou en jouw collega’s bezighouden. Jouw interesse staat altijd centraal: de besproken onderwerpen worden bepaald door de leden van het netwerk en spelen in op de actuele thema’s, evoluties en tendensen.
Het Limburgs regionetwerk aankopen en overheidsopdrachten wil ook elke aankoopprofessional ondersteunen bij het toepassen en implementeren van de essenties van organisatiebeheersing, kwaliteit en continu verbeteren binnen hun dagelijkse praktijk. Het regionetwerk geeft daarbij invulling aan de eisen en verwachtingen van Audit Vlaanderen met betrekking tot organisatiebeheersing. Maar belangrijker nog, het regionetwerk nodigt elke aankoopprofessional uit om op een positieve, concrete, haalbare en realistische manier aan de slag te gaan rond organisatiebeheersing, kwaliteit en continu verbeteren, iedereen op eigen tempo, op maat en vertrekkende vanuit eigen inzichten, mogelijkheden, doelstellingen en prioriteiten.
Elke aankoopprofessional wordt uitgenodigd om de krachten te bundelen, te delen, te netwerken en vooral samen te werken in hun streven naar een professioneel en duurzaam aankoopbeleid en -beheer.
Wie?
Alle aankoopprofessionals (alle leidinggevenden, deskundigen en medewerkers van aankoopdiensten van lokale besturen – specialisten/deskundigen overheidsopdrachten)
Programma & aanpak?
In de eerste sessie is het de bedoeling dat elke deelnemende aankoopprofessional een korte presentatie geeft over de manier waarop hij/zij vandaag aan de slag is rond aankoopbeleid en -beheer binnen zijn/haar bestuur, met de focus vooral op de huidige prioriteiten, sterke praktijken (= sterktes) en ook de groei- en verbeterpunten met de bijhorende leervragen aan de collega’s van de andere (deelnemende) besturen.
Vervolgens kan elke deelnemende aankoopprofessional op een speelse, laagdrempelige en interactieve manier, aan de hand van de leidraad organisatiebeheersing van Audit Vlaanderen, een poster en kleurenstickers, een nulmeting uitvoeren en aangeven waar sterktes, zwaktes, groei- en verbeterpunten liggen binnen zijn/haar huidige aankooppraktijk. Op basis hiervan zullen opnieuw meerdere gespreksrondes georganiseerd worden, waarbij elke aankoopprofessional de kans krijgt om:
1) zaken met collega’s van andere besturen te delen en uit te wisselen
2) met collega’s van andere besturen actief en gericht in gesprek te gaan
3) collega’s van andere besturen te bevragen en te inspireren
Na afloop van de eerste netwerksessie bepalen de leden van het regionetwerk de prioritaire onderwerpen en dus de agenda van de volgende 2 netwerksessies van de eerste jaargang.
Maar, het regionetwerk aankopen en overheidsopdrachten wil meer zijn dan zomaar een ‘gewoon’ netwerk, het wil elke aankoopprofessional prikkelen, motiveren, concreet en stapsgewijs ondersteunen bij het concreet toepassen van de essenties van organisatiebeheersing en kwaliteit binnen hun aankoopdomein, niet vanuit de theorie, maar vanuit hun eigen taal, praktijk en vakjargon. Daarom gaan we in het regionetwerk ook concreet en actief aan de slag met het materiaal van Audit Vlaanderen (leidraad, globale rapporten en controleprogramma’s), een specifiek kwaliteitskader op maat van aankoop(diensten) en ander beschikbaar instrumentarium van lokale besturen zelf. We gebruiken daarbij steeds haalbare methodieken en gereedschap om tot tastbare resultaten te komen die bruikbaar en implementeerbaar zijn in jouw praktijk. De aanpak tijdens de sessies is interactief met ook de nodige opdrachten en oefeningen gericht op concrete uitwerkingen.
Het regionetwerk vraagt een zeker engagement van de deelnemende aankoopprofessionals om tijdens de sessies en tussentijds actief aan de slag te gaan en mee te werken, zodat er concrete stappen vooruit kunnen gezet worden.
Het Limburgs regionetwerk aankopen en overheidsopdrachten wil de aankoopprofessionals niet alleen geregeld fysiek samenbrengen, maar ook via een digitaal platform, waarbij ze tussentijds met elkaar kunnen communiceren, delen, uitwisselen en samen werken, met als doel een (h)echte actieve community te vormen en elkaar te helpen, te inspireren en te versterken.
Waar en wanneer?
De netwerksessies van het Limburgs regionetwerk aankopen en overheidsopdrachten zullen plaatsvinden in het PLOT, Marcel Habetslaan 7, 3600 Genk
➢ Dag 1: donderdag 13 oktober 2022 van 9u00 tot 16u00 (in zaal 3.06)
➢ Dag 2: donderdag 9 februari 2023 van 9u00 tot 16u00 (in zaal 3.06)
➢ Dag 3: donderdag 8 juni 2023 van 9u00 tot 16u00 (in zaal 3.06)
Deelnameprijs?
450 euro (excl. BTW) per deelnemer voor het geheel van de 3 netwerksessies.
Begeleiding?
Ruud Bourmanne, TnU-Connect
Inschrijven?
Inschrijven doe je per e-mail aan Ruud Bourmanne: ruud.bourmanne@tnu-connect.be
Vermeld duidelijk: 1) de naam van de deelnemer; 2) het bestelbonnummer en 3) het mailadres waarnaar de factuur mag worden gemaild.
Organisatie?
Het Limburgs regionetwerk aankopen en overheidsopdrachten is een initiatief van TnU-Connect
